Despre barci si motoare

Prezinta-ti barca

Despre barci si motoare

Mesajde alga_sulina » 10 Dec 2012, 14:57

Despre barci si motoare
Dr.biol. Petru Burian & Straulescu Mihai

Pentru a va scuti de alergatura si timp consumat cu documentarea, incercam in prezentul material sa va oferim unele informati de baza, referitoare la barci si motoare.
Barca
Orice pescar sportiv, viitor posesor al unei ambarcatiuni, trebuie sa cunoasca cateva elemente de baza referitoare la acestea. Mentionam ca in cele ce urmeaza vom prezenta doar notiuni legate de ambarcatiunile realizate din materiale rigide. Unele dintre aceste notiuni sunt insa valabile si pentru barcile gomflabile, despre care vom vorbi intr-un material viitor.
Pentru inceput sa ne familiarizam cu cateva notiuni elementare si structurale (v. fig.1.):
• Prora – partea anterioara a unei ambarcatiuni;
• Pupa – partea posterioara a unei ambarcatiuni;
• Bordaj – partile laterale ale ambarcatiunii, realizate din material lemnos, metal sau fibra de sticla;
• Carena – partea exterioara a corpului unei ambarcatiuni, situata sub linia de plutire;
• Linie de plutire – linia pana unde o ambarcatiune se scufunda in apa, la capacitatea de incarcarcare proiectata. La unele ambarcatiuni aceasta linie este marcata pe exteriorul bordajului, de catre producator;
• Etambou (oglinda) – partea posterioara (pupa) a unei ambarcatiuni, de regula dreapta si deosebit de rezistenta. De el se fixeaza carma (la barcile cu rame) sau motorul exterior (outboard motor). In cazul barcilor din fibra de sticla, oglinda este de regula intarita cu o placa metalica, pentru fixarea motorului (v. fig.2.).
Din punct de vedere al formei, oglinda poate fi de doua feluri:
- oglinda inalta, nedecupata (A) – accepta doar motor cu cizma lunga; avantaj: pot fi
folosite motoare puternice => viteza mai mare, iar valul de pupa patrunde in barca doar in situatii exceptionale;
- oglinda joasa sau decupata (B) – accepta si motor cu cizma scurta; dezavantaj: la viteza maxima valul de pupa poate introduce apa in barca. De mentionat ca la anumite tipuri de ambarcatiuni (caiac, canoe, lotca etc.) oglinda lipseste, atat prora cat si pupa avand forma ascutita => coeficient de hidrodinamicitate maxim, deplasare mai lina fara val de pupa, mai usoara si mai rapida;
• Chila – elementul principal al scheletului unei ambarcatiuni, dispusa longitudinal la fundul acesteia, constituita dintr-o „grinda” rezistenta, de care se leaga etrava (la prora), etamboul sau oglinda (la pupa) si crivacele (transversal);
• Etrava – element de rezistenta, in continuarea chilei, care inchide corpul unei ambarcatiuni la extremitatea prorei; de regula extrem de rezistent, cu ajutorul ei barca deschizandu-si drumul prin apa;
• Crivac (crivace) – piesa de rezistenta din scheletul transversal al unei ambarcatiuni, legata de chila (in partea inferioara), de care se fixeaza bordajul; in cazul lotcilor traditionale, numarul crivacelor constituie indicativul de lungime al acestora;
• Copastie – element de rezistenta, in care se fixeaza capetele superioare ale crivacelor, constituind o bordura rigida (din lemn, metal, etc.) la partea superioara a bordajului unei ambarcatiuni;
• Punte – in cazul barcilor, partea acoperita a zonei prora, de extindere variabila; in cazul barcilor din fibra de sticla, in compartimentul puntii se afla unul din flotoarele obligatorii ale barcii (o masa de spuma poliuretanica) si uneori „camera ancorei”;
• Flotabilitatea sau starea de plutire – este una din principalele calitati nautice ale unei ambarcatiuni. Reprezinta capacitatea acesteia de a pluti cu o incarcatura data si la un pescaj determinat de legea echilibrului dintre greutatea navei si aceea a volumului de apa dezlocuit de partea sa imersa. Acest echilibru se exprima prin formula: G = V × d; in care: G = greutatea ambarcatiunii; V = volumul operei vii (carenei); d = densitatea apei;
Orice ambarcatiune dispune de o flotabilitate efectiva, asigurata de volumul etans al carenei corespunzator liniei de plutire de plina incarcare şi de o rezerva de flotabilitate, asigurata de spatiul etanş al operei moarte, determinat de bordul liber si destinata sigurantei in navigatie pe ape agitate si in cazuri de inundare partiala. Rezultanta fortelor de flotabilitate are punctul de aplicatie in centrul de flotabilitate, care este centrul de carena. In cazul barcilor din fibra de sticla, rezerva de flotabilitate asigura plutirea barcii si in cazul rasturnarii acesteia, prin „flotoarele obligatorii” situate in spatiul prora, pupa si in peretele bordajului sau al carenei (cerinta obligatorie prin lege);
• Pescaj – inaltimea de la chila pana la linia de plutire a unei ambarcatiuni.
• Ruliu – oscilatie de rotatie „laterala” a unei ambarcatiuni, in jurul axei sale longitudinale;
• Babord – partea din stanga unei ambarcatiuni (privind de la pupa spre prora);
• Tribord – partea din dreapta unei ambarcatiuni (privind de la pupa spre prora);
Din punct de vedere al sectiunii transversale si a pescajului, ambarcatiunile se pot imparti in trei mari categorii (v. fig.3.):
1. bordajul nu depaseste marginea exterioara a copastiei, carena este aproape plata => pescaj minim (c), stabilitate la ruliul lateral bun, optim pt. ape putin adanci, rezistenta la inaintare relativ mica;
2. bordajul depaseste marginea exterioara a copastiei, carena este mai putin plata => pescaj mediu (b), stabilitate la ruliul lateral foarte bun, rezistenta la inaintare, medie;
3. bordajul nu depaseste marginea exterioara a copastiei, forma hidrodinamica accentuata, carena este +/- ascutita => pescaj mare (a), stabilitate scazuta la ruliul lateral, rezistenta la inaintare minima; forma caracteristica barcilor de viteza.
Cateva date referitoare la modelele de barci fabricate la noi:

In primul rand exista mai multi producatori. Cei mai cunoscuti pentru ambarcatiuni usoare sunt cei de la Plasma, Spat, Romcraft si American Nautics. Cei de la Spat cu cei de la Plasma au fost „frati” despartindu-se ulterior. Astfel, foarte multe dintre produsele lor se aseamana. Modelul Laguna 480, de exp. difera prin latime si hidrodinamicitate: Spat-ul are un model mai hidrodinamic, Plasma unul mai spatios.
In cele ce urmeaza vom prezenta cateva modele autohtone, dintre cele cu cel mai mare renume, specificatiile tehnice putand fi accesate pe site-urile producatorilor:
1. Laguna Minor – Cert este ca poate fi folosita mai mult pe lacuri si balti, dar nu este o problema mare nici pe Dunare. Aici nu curentul apei este problema, ci vanturile care bat de-a lungul fluviului, si fac valuri de aprox. 0,5 m, poate si mai mult. Laguna minor fiind mica, nu are nici greutate, rezulta lipsa stabilitatii. Pentru Delta si canalele ei, doi oameni pescuind la spinning vor fi foarte incantati, mai ales ca doua persoane o pot lua „in carca” extrem de usor.
2. Laguna 480 – Cea mai potrivita ambarcatiune pentru doua persoane. Merg si trei persoane foarte bine, mai ales daca aveti doar un echipament usor. Viteza maxima cu un motor de 15 CP este de 32 km/h (2 persoane) sau intre 15-20 km/h, cand este plina. Capacitatea maxima de incarcare este de 580 kg. Pentru exemplifcare, iata „inventarul bagajelor” de la ultima iesire in Delta: 4 persoane; 120 kg benzina; 4 rucsacuri; scule de pescuit; 2 lazi frigorifice; alte acareturi. Greutatea barcii este de aprox. 125 kg, poate fi luata pe sus de 4 persoane.
Probleme sesizate in timp:
- „lipsa” materialului de constructie; adica ar mai fi incaput vreo 2 cm de fibra de sticla in zonele cele mai expuse riscului de coliziune.
- tendinta de a lua apa prin pupa.
3. Laguna 565 - 610 – Prima varianta este facuta de Plasma, a doua de Spat.
Forma este cam identica, dar necesita motorizare mai puternica. In rest, ambele modele sunt excelente. Spatiu suficient, stabilitate beton, poti dormi in ele sau pescui stand pe sezlong.
Producatorul Romcraft, face barci comparabile, dar cu un grad de finisare mai ridicat, este mai atent la detalii, prin urmare si preturile sunt un pic mai mari.
Pentru alte modele de barci, detalii tehnice, constructive si preturi, vizitati urmatoarele adrese:
http://www.romcraft.ro/ro/romcraft_510_4.php
http://www.ambarcatiuni.ro/page?page=home
http://www.spat.ro
Motorul
Pentru inceput sa ne familiarizam cu cateva notiuni si caracteristici elementare ale motarelor exterioare (outboard engine):
• motor in 2 timpi (two-stroke) – avantaje: greutate mica, consum mai redus, de regula rezervorul de combustibil face corp comun cu motorul, relativ usor de reparat la „locul faptei”, mai ieftin. Dezavantaje: putere mica, zgomot puternic, mai poluant decat motorul in 4 timpi, necesita amestec de combustibil (benzina + ulei), oferta redusa din punct de vedere al modelelor disponibile;
• motor in 4 timpi (four-stroke) – avantaje: putere mare, silentios, functionare si in „ralantin” plus mers inapoi, fiabil, poluare redusa, gama foarte larga de marci, modele si dotari. Dezavantaje: greutate si consum mai mare, la majoritatea modelelor rezervor de combustibil separat de corpul motorului, reparatii doar la specialist, preturi mai mari;
• cizma – este bratul dintre corpul motorului si elice. Functie de lungimea lui exista doua variante constructive, pentru aproape fiecare marca si model: cizma lunga (TL, engl.) si cizma scurta (TS). (v. fig.4.). Acest element constructiv este deseori scapat din vedere la achizitionarea motoarelor de barca. Intotdeauna se va alege lungimea cizmei motorului in functie de tipul de oglinda al barci pe care vrem sa o motorizam. Trebuie avute insa in vedere urmatoarele:
- oglinda joasa (sau decupata), accepta atat motor cu cizma lunga cat si scurta; dezavantajul consta in faptul ca in cazul unui motor cu cizma scurta, la viteza maxima valul de pupa poate introduce apa in barca;
- motorul cu cizma lunga este insa mai dezavantajos in apele de mica adancime sau cu vegetatie submersa abundenta, iar efortul si timpul de basculare, al motorului, sunt mai mari; ultimul element este important in cazul apelor putin adanci sau cu obstacole submerse, unde deseori bascularea rapida a motorului „poate salva elicea” (valabil mai ales pentru apele interioare).
Fig. 4. – Motorul si accesorii.
Referitor la capacitatea motorului, respectiv volumul cilindrului in centimetri cubi (cc), trebuie avut in vedere urmatorul fapt: cu cat numarul cc. este mai mic cu atat consumul de combustibil este mai redus. La ora actuala exista modele performante, care la valori mici ale capacitatii (cc) ofera puteri mari (CP). Problema este ca aceste motoare sunt mai sensibile, fiind concepute pentru a lucra la turatii si presiuni interne mai mari, in acest fel obtinandu-se o putere mai mare. Functionand la turatii mari, uzura este mai rapida si se pare ca sunt mai putin fiabile decat motoarele cu cilindree mare si regim de functionare la turatii mai mici, adica au o viata mai scurta. Atentie deci privind modul de folosire, intretinere si respectarea reviziilor recomandate de fabricant.
Sa vedem parerile unor „utilizatori” referitoare la aspectele: motor cu injectie sau cu carburatie (bujii clasice), respectiv viteza – consum. Si aici parerile difera si voi cita din cele postate de colegii forumisti:
• motorul pe injectie nu prea "moare" daca-l intretii. Daca motoarele pe carburatie ar fi fost mai bune, cele pe injectie (model mai nou) nu ar fi intrat in productia de serie, nemai vorbind de poluare (postat de: mano cristi);
• daca folositi motorul cu predilectie in Delta, v-as sugera sa luati cu carburatie normala, datorita faptului ca benzina in Delta este foarte proasta, chiar daca puneti filtre de benzina pentru a opri impuritatiile! (postat de: Moise Marian);
• Voiam sa va spun ca acum cinci ani mi-am cumparat o salupa tip papuc, adusa din Germania, de viteza, (4,5/1,8/0,3 m) cu motor de 80 CP Mercury, patru cilindri, doi timpi, consum 18 litri /aprox. 60 km/h. Puneam o canistra si mergeam de aici si pana la Braila, putin pe bratul Macin si gata. Am renuntat la viteza pentru economie, am vandut-o si mi-am luat o Laguna 480, cu motor de 15 CP, Mercury /4 timpi. Consuma maxim 4 litri/h si merge tare, eu de la Dunavat si pana la Sfantu am facut, cu trei persoane si sculele de pescuit, 1 ora si 40 min. La „blana” cum se spune. Sunt foarte foarte multumit de ea. (postat de: Praporgicu Traian Virgiliu).
Parerile sunt deci impartite, fiind de luat in calcul numeroase aspecte: costuri, fiabilitate, viteza, etc. Conform colegului Straulescu Mihai, pentru un pescar de Dunare sau Delta, iubitor de „miscare si viteza”, motorul cu cat este mai puternic, cu atat mai bine. Daca barca este data cu motorizare optima intre 15-25 CP (HP, engl.), mergeti pe minim 20. Cam nasol cu banii !! De exp. Laguna 480 merge perfect cu 15 CP si doua persoane la bord. La patru persoane adulte, plus bagaje, te plictisesti mergand si iei apa la fiecare trecere pe langa vreun vaporas mai ratacit. Deci, pentru Laguna 480 mergeti pe minim 20 CP. Pentru ambarcatiuni mai mari motor de minim 40 CP, iar pentru modele mai mici, minim 10 CP. Dupa mine, ideea ca un motor mic e bun, este gresita. In primul rand veti avea nevoie de mai mult timp pentru a ajunge la destinatia dorita, iar tendinta de a explora si cauta locuri noi este instinctiva. Ca exemplu: cu un motor de 4 CP si Laguna 480, mergi cam....cum alergi cu spatele. Daca ai barca plina, faci o zi si o noapte...oricum e mai bine decat nimic, sau tragand la rame! Consumul de carburant este dat la ora. Avem tendinta de a minimaliza consumul, de a compara cu echivalentul la masini... 3 litri/h poate insemna mai mult din punct de vedere al pierderii de timp, decat 6 litri/h la un motor de 4 ori mai puternic, nemai vorbind de faptul ca un motor mic merge foarte greu si exista tendinta de a fi fortat. Mai exista si acvaglisarea: la un motor puternic daca partea anterioara a barcii este ridicata, frecarea cu apa este minima, pe cand la un motor mic, care impinge barca prin apa, pe toata lungimea ei, se intampina o mai mare rezistenta la inaintare, mai ales cand navigati contra curentului.
Peridocul
Daca v-ati cumparat barca si motor, obligatoriu veti avea nevoie si de un peridoc. Aceasta este o „remorca speciala” pentru transportul ambarcatiunilor prin tractare, cu automobilul din dotare. Valoarea greutatii suportate de peridoc este extrem de importanta, deoarece nu duci niciodata o barca goala. Ai de carat bagaje la greu, motor, veste salvare, etc. De regula, producatorii de ambarcatiuni livreaza si peridocurile, functie de tipul si greutatea barcii. Exista si producatori de peridocuri la comanda, dar in acest caz va trebui fie sa indicati tipul, greutatea si dimensiunile ambarcatiunii, fie sa o deplasati la cel care fabrica peridocul.
Oricum, la achizitionarea unui peridoc sunt importante doua elemente de baza: a/. sa fie omologat de RAR pentru circulatia pe drumuri publice; b/. instalatia electrica sa fie „etansa”. Acesta din urma caracteristica va permite sa introduceti-scoateti barca din apa, prin imersarea peridocului, fara ca instalatia sa electrica sa fie afectata. Ca o parere, pentru Laguna 480 si alte modele mai mici, este necesar doar un peridoc de 450 kg (capacitate de transport). Este super de ajuns. Ca firma, recomandam dupa o cautare efectiva de trei luni, Eurometal.
In loc de concluzii, parerile celor doi autori:
Straulescu Mihai
• Incepeti cu un peridoc de 750 kg, costa 1.040 Eur. fara Tva. Barca... minim Laguna 480 cu oglinda inalta (nedecupata). Motor, minim 15 cai, cizma lunga. Pret, cca. 3.500 – 4.000 Eur. Ideal este insa combinatia: Laguna 565 – 610, motor minim 25 CP, pret, cca. 6.500 – 7.500 Eur. Sunt bani multi dar ... putem incerca !
Petru Burian
• Eu sunt un tip mai „domol”, pe Dunare sau in Delta nu prea stiu cand voi pescui, si sa nu uitam ca exista si alte cursuri de apa + lacuri si „balti” diverse si multe. De aceea eu m-as multumi si cu ambarcatiunea de mai jos !!
Mai multe informatii la http://www.dickssportinggoods.com/sm-pelican-predato...
• si pentru-ca sunt iubitor de confort, sa nu uitam ca o copertina protectoare de soare si ploaie, este deseori binevenita. Pentru colegii „mesteri priceputi” recomand adresa urmatoare, de unde veti putea copia schitele pentru realizarea, prin forte proprii, a unei copertine practice.
http://www.coverquest.com/covers/bimini/pdf/bimini.pdf
Avatar utilizator
alga_sulina
 
Mesaje: 53
Membru din: 23 Oct 2012, 23:01

Re: Despre barci si motoare

Mesajde moza » 15 Dec 2012, 14:32

multumim excelent sa vezi cum iti explica cineva ce barca sa alegi.
Avatar utilizator
moza
 
Mesaje: 55
Membru din: 27 Oct 2012, 12:56

Re: Despre barci si motoare

Mesajde boats » 15 Dec 2012, 21:15

dupa cate inteleg ma face sa cred ca o laguna ar fi ideala dar unii spun ca nu este ft sigura, voi ce ziceti?
boats
 
Mesaje: 21
Membru din: 11 Noi 2012, 09:32


Înapoi la Barca mea

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori